Weet jij wat je zoekt? Misschien wel, misschien ook niet, maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Google weet namelijk prima wat jij zoekt en je hoeft ze alleen nog maar een zoekterm te geven. Zoekmachines geven niet gewoon objectief de meest relevante zoekresultaten bij een zoekterm, maar laten er veel meer achter schuil gaan.

Interesseert me niet

Ook je interesses hoef je niet meer over na te denken, want ook dat kan Google wel even voor je regelen. Op basis van wat voor dingen je naar zoekt, maar ook veelal wat voor web pagina’s je bezoekt, zal Google bepalen wat voor interesses je hebt en daarop kunnen ze adverteren, of zelfs andere zoekresultaten tonen. Als je op je eigen telefoon bijvoorbeeld je woonplaats opzoekt, dan krijg je compleet andere resultaten dan wanneer je dit doet op de telefoon van iemand een kilometer of 20 verderop. Google geeft je de dingen waarvan ze denken dat jij het interessant zal vinden en niet de resultaten die daadwerkelijk het meest relevant zijn. 

Bubbel in een fuik

De fabeltjes fuik werd nog bijna woord van het jaar, maar is natuurlijk vergelijkbaar met de metafoor van de bubbel. Doordat Google je dingen laat zien die zij voor jou geschikt vinden (en meer bedrijven natuurlijk), krijg je alleen nog maar dingen te zien die passen bij je eigen wereldbeeld. Hoewel de mening van één individu die beïnvloed wordt niet zo’n punt is, gebeurt dit op zo’n grote schaal dat het om miljoenen en miljoenen mensen gaat, die alleen nog hun eigen wereldbeeld bevestigd zien worden. Dit soort aantallen kunnen een wezenlijk verschil maken bij verkiezingen en hebben dit vermoedelijk zelfs al gedaan (denk aan de laatste twee Amerikaanse verkiezingen).

Slim gebruik  Toch kan je ook slim gebruik maken van de algoritmes van Google. Google gebruikt de data die ze krijgen van waar mensen op klikken bij bepaalde zoektermen om de interesses van mensen met vergelijkbare zoektermen te peilen en hiervan kan je voor marketing gebruik van maken. Een linkbuilding specialist is iemand waarbij je linkbuilden uitbesteden kan. Dit gaat om het schrijven van allerlei artikeltjes om die vervolgens op websites met enige bekendheid bij zoekmachines te zetten. Door links te zetten in die artikelen naar andere sites kan je Google beïnvloeden, waardoor die sites meer bekendheid krijgen. Vervolgens, omdat ze vaker bezocht worden en gelinkt worden aan de zoekterm, worden de websites hoger geplaatst in Google.