Een Ean nummer levert een verkoper niet direct iets op. Het nummer is namelijk niet meteen aan de verkoper gekoppeld, maar aan het product. Zo kan bol.com onder hetzelfde nummer een bepaalde editie van Monopoly verkopen als de gezelschapsspellenspecialist met een pand in het plaatselijke winkelcentrum. Maar een verkoper kan zeker gebruik maken van een EAN nummer en het feit dat dit wordt ingezet op producten makkelijk te groeperen.
Een EAN nummer brengt categorieën automatisch in kaart.
Als je een webwinkel begint, zal je die moeten inrichten door je producten in aparte categorieën in te delen. Een EAN nummer doet dat ook. Als je het aanmeldt, moet je de productspecificaties doorgeven en dat pikken zoekmachines op. Dat is voor een groot gedeelte ook de reden dat het systeem zo wordt omarmd. Omdat het een digitale code is, werkt het ongeveer hetzelfde als een digitale tag. Iedereen die een product met een EAN nummer op de website zet, krijgt er als het ware een tag bij: het geeft aan dat het product in de betreffende webwinkel verkrijgbaar is. Zo kan er zonder extra moeite meer bezoekersverkeer naar een website worden gestuurd. Altijd fijn, automatische reclame.
Een EAN nummer bespaart ontzettend veel tijd
Een EAN nummer bespaart indirect onderzettend veel geld. Zodra je dagelijks tientallen, zo niet honderdduizenden artikelen moet afrekenen en leveren en inventariseren, bespaart het talloze mankrachten die anders handmatig hadden moeten tellen of berekenen welke en hoeveel producten er worden verkocht. Het is niet moeilijk te bedenken wat sneller gaat: handmatig tellen of iets scannen. Met een scanner is dat klusje namelijk -letterlijk- zo gepiept. Of je nu een kleine ondernemer bent of een miljoenenbedrijf, naar verhouding kun je een groot percentage van je kostenpost schrappen zodra je met EAN codes gaat werken.